Dags för Stadsvision 2.0

2007 fick Sundsvall sin första stadsvision, som sedan dess till stor del har påverkat utvecklingen av Sundsvalls centrala delar. Nu är det dags att förnya den.

– Stadsvisionen har gjort mycket nytta under drygt 15 år, men vi står inför ett nytt läge nu och då behövs ett rejält omtag. Sundsvallsborna ska få säga sitt och vara med och tycka till om stadens framtid när vi tar fram en ny stadsvision, säger Johan Lindstammer, projektledare, Sundsvalls kommun.

STADEN NÄRA VATTNET: En av de saker som den stadsvision som började gälla i Sundsvall från 2007 har lyckats med är att göra både Selångersån och Sundsvallsfjärden mer tillgängliga, menar Johan Lindstammer som nu tar sats för att ta fram en ny stadsvision. 

Den stadsvision som med stöd av medborgardialoger, aktuell forskning och inspiration från andra städer togs fram för lite mer än 15 år sedan har utan tvivel gjort avtryck i dagens Sundsvall.

Bland de tio punkter som var bärande i visionen märks till exempel strävan mot att knyta staden närmare vattnet.

– Ett omfattande arbete har gjorts för att rusta upp kring Selångersån och vi har fått trevliga miljöer med aktivitetsytor och mötesplatser. På samma sätt håller hamnområdena – Norra kajen, Inre hamnen och Rosenborgskajen – på att förvandlas till inbjudande, öppna och gröna områden, säger Johan.

En annan vision handlade om bygga en starkare stadskärna med fler boende, och för det krävs naturligtvis fler bostäder på centralt belägen mark.

– Bara sedan 2015 har antalet invånare i stadskärnan ökat med 20 procent. Hade vi inte gjort i ordning det gamla industriområdet längs Norra kajen för byggnation av bostäder, hade det inte gått lika snabbt, säger Johan.

Ett nytt resecentrum, bygget av Hållplats Stenstan och en ny stadsgata där E4 tidigare tog plats är andra exempel på utveckling som kopplas till den vilja som fanns i stadsvisionen. 

Mycket har som sagt hänt sedan 2007 och nu behöver Sundsvall en revidering av visionen, inte minst då antalet invånare i regionen väntas öka de kommande åren när aktuella industrisatsningar tar fart.

– Vi har byggt mycket och skapat förutsättningar för att börja fylla staden med mer innehåll. Jag vill jämföra det som att vi hade byggt ett teaterhus och nu ska börja fundera på vilka pjäser som ska spelas när huset står klart. Med andra ord är det dags att titta mer på vad som gör Sundsvall attraktivt, och då behöver vi veta ännu mer om vad invånarna vill göra i stadskärnan, hur man vill bo och arbeta där. Vill man starta företag där?

Dessa frågor kommer Johan Lindstammer och hans medarbetare på stadsbyggnadskontoret att ta reda på med hjälp av medborgardialoger som ska pågå under 2024. Genom att besöka platser där människor finns och rör sig, och med bland annat digitala enkäter ska de ta reda på vad Sundsvallsborna tycker, tänker och drömmer om.

– Jag ser fram emot att diskutera de drivkrafter som får människor att bli engagerade i stadens utveckling. Det kan också finnas hinder till att staden upplevs attraktiv, och då ska vi ta reda på det också, säger Johan.

Den nya stadsvisionen ska vara klar 2025 och tar sikte på utvecklingen årtionden framöver.

– Förra stadsvisionen lade stort fokus på det fysiska i staden, med fokus på nya vägar, nya broar, nya bostäder, nytt resecentrum, renoveringar, med mera. Den reviderade Stadsvisionen kommer lägga större fokus på människan och innehållet i staden, alltså pulsen och det som skapar attraktiviteten i stadskärnan i framtiden.

– Vårt mål är att så många som möjligt ska få chansen att komma med förslag till den reviderade visionen. Sundsvall är ju en erkänt duktig IT-kommun, och nu tänker vi utveckla AI-verktyg som ska hjälpa oss att effektivisera och fördjupa dialogen, kring Stadsvisionen, med Sundsvallsborna under 2024, avslutar Johan.

TEXT: ANDERS LÖVGREN, FOTO: KATARINA LÖVGREN, SUNDSVALLS KOMMUN

FAKTARUTA

Syfte med stadsvisionen:

• Vara verktyg, ledstjärna och inspiratör för exploatörer, politiker, tjänstemän och allmänhet.

• Ge beredskap att möta de möjligheter och utmaningar som kommer i Norrlands största arbetskraftsregion.

• Våga agera och att stärka Sundsvalls identitet.

Se mer här och kolla hur du kan skicka in dina idéer på utveckling.




  




Föregående
Föregående

Caroline tar 400-åringen in i framtiden

Nästa
Nästa

Tuff batalj väntar för Otto