Sundsvalls butiker kraftsamlar med gemensamt kompetenslyft

För att stärka handeln i Sundsvall har en ny utbildning av butiksanställda startat. Drygt 30 butiker har anmält sig till kompetenslyftet som bland annat går ut på att kunna möta hotet från e-handeln och att bli bättre på service och marknadsföring.

”En efterlängtad satsning i Sundsvall, det här är viktiga frågor för oss och sånt vi jobbar med varje dag”, säger Emelie Ekman-Lindqvist från Ekmans Guldsmedja.

Utbildningen som heter Kompetenslyft för handeln erbjuds till tio städer i landet, varav Sundsvall är en. Och gemensamt för alla städer är att butiksbranschen upplever att fysisk handel har problem att stå emot den växande e-handeln.

”Ofta hörs ordet butiksdöd och det skapas en negativ sfär kring den fysiska handeln. Men det är mycket i statistik som visar att det inte är så illa som det kan verka, och framför allt finns det mycket att göra för butiker som själva vill bli en del i den digitala transformationen”, säger Helena Mattsson från utbildningsföretaget Stig Fram som var på plats under den första utbildningsdagen.

”Det går ut på att rusta deltagarna från butikerna att bättre kunna klara nya utmaningar. Utbildningen är helt gratis, det butikerna investerar är tiden för deltagarna. Och eftersom det är tio tillfällen under två år så kan olika personer från företagen turas om att vara med. Noterbart är också att det här riktar sig till de mindre butikerna och inte de stora kedjorna som ofta har egna strategier och utbildningar på området”, säger Helen Rönnholm från Handelsrådet som står bakom utbildningen.

Helen Mattsson, Stig Fram, och Helen Rönnholm, Handelsrådet.

Stadsutveckling i Sundsvall med Jonas Albecker är det bolag i Sundsvall som räckte upp handen och var intresserad att samarbeta med Handelsrådet när möjligheten gavs.

”Det här är ett område där många inom handeln känner osäkerhet och det är självklart viktigt att höja kompetensnivån. Därför känns det fantastiskt att vi kan erbjuda branschen en bra utbildning utan kostnad, säger Jonas Albecker.

Heja Sundsvall träffade några av deltagarna den första utbildningsdagen.

Matilda Brodin, Nathalie Pettersson och Camilla Prästberg, Café Charm: ”Det finns jättemycket på det digitala området att göra för oss som har ett café för att hänga med i utvecklingen. Kunderna önskar snabba ryck och vill slippa köer, kanske kan vi hitta lösningar så det går att beställa i förväg i en app. Vi vill också nå ut till rätt kunder med marknadsföring, och sådana saker hoppas vi få lära oss mer om i utbildningen.
Susanne Ekman och Emelie Ekman-Lindqvist från Ekmans Guldsmedja: ”Det har varit bra att se siffror på att det inte är så dåligt med fysisk handel som det påstås. Det här verkar också vara en utbildning som kan berätta om de problem som finns, men också komma med lösningar. Det här är viktiga frågor för oss och sånt vi jobbar med varje dag
Magnus och Mats Gustafsson från Strömsons Herrmode: ”Alla inom handeln känner av den digitala transformationen så frågan är hur vi kan agera i en föränderlig tid. Visst är det färre personer i omlopp i Stenstan men vi tror att butikerna kan hjälpas åt att dra kunder till varandra.

, Taggar: