Succé för tyska turister

När 1300 tyska kryssningsresenärer anlände till Sundsvall på tisdag morgon stod turistbyråns gäng beredda att ta emot besökarna.

– Vi har mycket att erbjuda, och framför allt så är det värdskapet och mottagandet som vi lägger extra krut på, säger Anna Borggren, chef för Visit Sundsvall.

– Vi ser fram mot ännu ett till besök i Sundsvall i höst och fyra besök 2020. Här finns mycket som intresserar turister från tysktalande länder, säger Ann-Kristin Johansson från rederiet Aida Cruises.

1300 kryssningsresenärer anlände till Sundsvall med Aida Aura.
Vad är du intresserad av? Franziska Marguardt och Hasse Holmgren från Visit Sundsvall ger tips till tyskar som är på väg in till Stenstan eller ut på guidad busstur.
Det var en hektisk morgon för Franziska Marguardt och Hasse Holmgren från Visit Sundsvall. En rolig detalj i sammanhanget är Franziskas tyska ursprung. Hon arbetade inom turistnäringen i Tyskland, men valde att plugga vidare vid Mittuniversitetet i Sundsvall, blev kär och har nu bosatt sig här och fått jobb på turistbyrån. ”När de tysktalande besökarna kom stormande nerför landgången stod Franziska där och skötte det mesta av snacket, jag vet inte hur vi hade klarat det annars”, säger kollegan Hasse som ändå ska ha godkänt för sin skoltyska.
Röda mattan utrullad för besökarna.
Martin och Annie klev av båten och tog sikte på både Stenstan och Norra berget.

Det som enligt Ann-Kristin Johansson är mest intressant för den här målgruppen är upplevelser som rör kultur och historia. Och det har vi ju mycket av i Sundsvall.

– Men även naturupplevelser lockar, till exempel vandringar i skogen, säger Ann-Kristin Johansson.

Sundsvalls turistchef Anna Borggren hade tillsammans med sin personal en fullspäckad dag för att serva besökarna. Många av tyskarna åkte på bussturer till bland annat Svartvik, Njurunda med Nolby Högar eller Indalsleden med Vättaberget. Populärt var också att på olika sätt uppleva Stenstans historia, med en vandring på gator, på tak eller åkande på brandbil.

– Vi riktar in mycket av vår kraft på ett riktigt bra välkomnande och sedan ett starkt värdskap. Alla städer har på sitt sätt intressanta besöksmål och erbjuder utflykter, men vi tror att det vi kan bli kända för och göra mest skillnad med är just genom ett riktigt bra värdskap, säger Anna Borggren.

Aida Cruises tycks gilla filosofin och angör alltså kajen i Tunadal ytterligare fem gånger till och med slutet av 2020.

Inne i stan kunde besökarna bland annat prova på takvandring.
Förstärkt bemanning var helt nödvändig på turistbyrån.
Ann-Kristin Johansson från Aida Cruises med Anna Borggren, chef på Visit Sundsvall.

FOTO: KATARINA LÖVGREN, TEXT: ANDERS LÖVGREN

, Taggar: