Quality Hotel flyttar fram positionen som Sundsvalls konferenshotell

Quality Hotel stärker greppet som Sundsvalls ledande konferenshotell.

– Hösten börjar redan se väldigt bra ut på bokningssidan. Vi har också förstärkt vår fina konferensservice, säger Madeléne Bouvin, konferensansvarig.

Som konferensgäst på Quality Hotel Sundsvall kommer du garanterat i kontakt med några av dessa medarbetare.

 

Ett riktigt eldprov som konferenshotell fick Quality Hotel i maj 2017 när Offentliga Rummet arrangerades i Sundsvall. 750 deltagare samlades på hotellet under tre dagar för att diskutera digitalisering inom offentlig sektor, men också för att bo, äta och umgås.

En jättekonferens med andra ord.

– En stor utmaning för oss, men med ett starkt team så löser man allt, säger Madeléne Bouvin.

Bron Innovation var en av arrangörerna och dess vd Lars Skandevall Persson var efteråt mycket nöjd med Quality Hotels insats.

Offentliga rummet är Sveriges största konferens om digitalisering för offentlig sektor. Den var dessutom strategiskt viktig, eftersom vi fick visa upp regionen inom ett av sina viktigaste framtidsområden.  När vi dessutom slog deltagarrekord, så visste vi att det skulle vara trångt och utmanande att få plats med alla. Faktum var att vi fick sätta lapp på luckan en vecka i förväg! Det ställde stora krav på service och kvalitet på allt från teknik till mat och framför allt värdskap. Vi upplevde verkligen att personalen på Quality tog sig an utmaningen, och Madeléne med kollegor levererade så att deltagarna fick med sig en bra upplevelse från Sundsvall, säger han.

Lars Skandevall Persson, vd för Bron Innovation, i samtal med Quality Hotels Madeléne Bouvin.

 

Under konferensen livesändes föreläsningar, vilket ställde stora krav på nätverk och överföringshastigheter. Quality Hotel med samarbetspartners rodde allt i land. Med så många deltagare och ett komplext schema för programpunkter gällde det också att kunna utnyttja lokalerna optimalt.

– Vi har egna föreläsningslokaler och mötesrum i olika storlekar, samt tillgång till Filmstadens biosalonger, säger Madeléne Bouvin.

Här beskriver Madeléne Bouvin de viktigaste punkterna för att lyckas med en konferens.

  • Samarbete: Quality Hotel vill alltid ha ett nära samarbete med kunden för att kunna skräddarsy det perfekta mötet, oavsett storlek. Kunden får gärna se och uppleva platsen som de bokar när konferensen planeras.
  • Dialog: Vad är syftet med mötet, vad har kunden tänkt, vad är budgeterat? De frågorna är viktiga att få svar på för hotellet. En dialog kan leda fram till nya sätt att arrangera konferensen, och ofta lösningar som kan ge kunden mer för mindre peng..
  • Personal:  Det finns alltid personal på plats för konferensservice i allt från löpande frågor, teknik, kopiering/utskrift och ommöblering. Att snabbt kunna följa med ändringar i kundens dag för att det ska bli bra är en självklarhet.
  • Ha roligt! Möten kan vara av olika karaktär och allt som oftast kräver det en uppmärksam närvaro av deltagarna. Har Quality Hotels personal kul så smittar det av sig och ger energi vidare till våra kunder. Ett exempel: någon ur personalen bjuder på sig själv och serverar mjukglass iklädd “glassdräkt”. Det är sådant som skapar fniss och leenden.

Efter allt arbete innan ett möte och under själva mötet kan det kanske vara enkelt att säga tack och hej för den här gången. För Quality Hotel är det viktigt att följa upp om allt har varit till belåtenhet, om det finns någon feedback att ta med, och om alla är överens innan fakturan skickas.

Att Quality Hotel har en egen restaurang med scen och festsal, en populär hotellbar med livemusik och bion Filmstaden i samma hus kan vara viktigt när stora konferenser bokas. Ett garage längst ner i huset med hiss är också en viktig fördel, det underlättar när material och utrustning ska transporteras.

Glada miner i köket. I mitten kökschefen Olle Sjögren.

Dukning för 750 personer i hotellets stora festsal.

– Men viktigast är vår personal. Vi har anställt för att förstärka och är nu ett team som kan variera i storlek och som arbetar med att ge service för allt från den minsta gruppen på några personer till konferenser med flera hundra deltagare, säger Madeléne Bouvin.

Heja Quality Hotel Sundsvall!

TEXT: ANDERS LÖVGREN

FOTO: KATARINA LÖVGREN

, Taggar: