ICA Maxi ökar öppettiderna och säljer mer färskvaror

Efter tio år i Birsta stärker ICA Maxi sin ställning som Västernorrlands största livsmedelsbutik.

Butiken har lyssnat på sina kunder och har nu öppet från 7–23 varje dag samtidigt som man kraftigt byggt ut sin färskvarusida.

Det råder inget tvivel om att ICA Maxi Birsta hörsammar kundernas önskan. De trender som gäller ute i världens metropoler gäller även här, och fångas snabbt upp av ICA-handlaren Tomas Emanuelz och hans medarbetare.

– Kunden väljer alltid var det är bäst att handla. Om vi vill fortsätta vara en ledande aktör så gäller det att vi lyssnar noga på vad kunden tycker. Och det gör vi bland annat i kundenkäter, men också genom att studera köpbeteendet i butiken, säger Tomas Emanuelz.

Därför har ICA Maxi Birsta från och med nu öppet 7–23 i stället för 8–22. Man har helt enkelt sett att det vid de tidigare öppnings- och stängningstiderna varit högt tryck.

– Den moderna människan har en mycket mer flexibel livsstil än tidigare. För en barnfamilj där båda jobbar kan det vara räddningen att det går att handla sent på kvällen. Vi har alltid sagt att vi har generösa öppettider och då gäller det att vi hänger med, säger butikschefen Hans Andersson.

Inne i butiken jobbar totalt 150 anställda. Allt fler av dem jobbar med färskvaror, så kallade “äta-nu-produkter”. Delikatessdisken där det bland annat lagas egen färdig mat har 21 anställda och bageriet har 9 medarbetare, vilket gör det till ett av de lokalt större bagerierna.

Sanna Melin och Mikael Malmberg (bagerichef) ser till att tårtorna blir klara.

 

I den nya bistron i entrén säljer ICA till exempel egentillverkad glass och pizza gjord på egen surdeg. Kunderna handlar gärna “fast food” men det ska vara lokalt och gärna med nyttig touch. Därför är bistrons pommes frites också fettfri.

Under det senaste året har en omfattande ombyggnad gjorts i butiken. Det främsta skälet är att ökad försäljning av färskvaror, kräver mer kyla. Ett konkret exempel är att kunderna hellre köper kylda såser än pulversåser. Trenden går igen på många kategorier av varor.

– Vi har plussat på med 60 meter kyldiskar och samtidigt gjort plats i bakre delen av fastigheten för en helt ny kylanläggning. Den använder ett kylmedium som minskar utsläppen av koldioxid avsevärt, säger Tomas Emanuelz.

Avdelningen för frukt och grönt har utökats från 200 kvadratmeter till 300 kvadratmeter och det har byggts en ny blomsteravdelning.

Seri Ongsara ansvarar för avdelningen för frukt och grönt.

 

Både Tomas Emanuelz och Hans Andersson poängterar att det är en ständig kamp för att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt, miljötänket är centralt för hela ICA-koncernen. Då kan man undra hur det hänger ihop med färskvarusatsningen. Svinnet bör då rimligtvis öka, och därmed också klimatavtrycket.

– Det är en fråga om utbildning av personal och hur vi lägger upp arbetet. Vi ägnar mycket tid åt att hantera just den här frågan. I fjol gick det väldigt bra. Svinnet minskade vilket är lönsamt för oss. Men i vågskålen finns också att mer färskvara kräver mer personal, säger Hans Andersson.

ICA Maxi Birsta har också en stor och växande online-försäljning. Kunderna beställer på nätet och får utkört eller hämtar själva. En handfull personer jobbar med att packa kassarna till onlinebutiken som i dag står för 3,5 procent av butikens omsättning.

– Det är en mycket bra siffra om man tittar på jämförbara kollegor i landet. Och den ökar hela tiden, säger Tomas Emanuelz.

En sak är säker, kunderna gillar det som händer hos ICA Maxi Birsta.

FOTO: KATARINA LÖVGREN

TEXT: ANDERS LÖVGREN

Mikael Sandström och Rebecca Löfgren packar kassar till nätkunderna.

 

       

 

, Taggar: ica, livsmedel,