Unik satsning på unga forskare i Ljustadalen

Ljustadalens skola genomför en helt unik satsning på teknik- och naturämnen och har startat ett Science Center. Alla elever får tillgång till ett helt nytt upplägg där personal från Technichus i Härnösand är med som stöd.

– Vi måste våga tro att framtidens stora innovatörer kommer från Ljustadalen, och därför är det här jätteviktigt, säger skolans rektor Agneta Stenmark.

img_9546

Förstaklassarna Linus Norberg och Fabian Lidgren och läraren Jessica Berglund.

 

Sundsvalls kommun har satsat 300 000 kronor på att utveckla undervisningen i just teknik- och naturämnen på Ljustadalens skola. Det har gjort att skolan kunnat köpa in material och utrustning till skolsalarna.

Hela satsningen bygger på att skolans lärare har fortbildat sig med stöd av personal från Technichus i Härnösand, och att den personalen också finns med som stöd under en del av lektionerna. Fortbildning har också skett i samarbete med Luleå Tekniska Universitet.

img_9614

Spännande del av Ljustadalens skola

img_9543

Mira-Li Isaksson i full koncentration.

 

På Ljustadalens skola går elever från förskoleklass till årskurs 6. Här finns också grundsärskola och särskilda undervisningsgrupper för barn med bland annat Aspergers syndrom. Högstadiet har lagts ned.

– En anledning till att det här går att göra är faktiskt att kemi- och tekniksalar som blev överflödiga när högstadiet togs bort, nu kan användas av de yngre eleverna, säger Agneta Stenmark.

img_9616

När Heja Sundsvall kommer på besök är det ett gäng förstaklassare som håller på med en laboration i kemisalen. I en sal intill håller en mindre grupp på med att programmera en typ av robot-fordon.

Undervisningen leds av personal från Technichus, men klassläraren Jessica Berglund och hennes assistent Sara Söderlind, samt specialpedagogen Eva Nässén Carlsson finns till hands. Dessutom är två forskare från Mittuniversitet på plats för att dokumentera det som sker. Så unikt är det!

– Vad vi känner till finns det inte på något annat ställe ett Science Center inne på en skola. Att det finns liknande verksamhet utanför skolan, i extern verksamhet är en annan sak, säger Agneta Stenmark.

img_9612

Agneta Stenmark, rektor på Ljustadalens skola.

img_9554

Ayham Shamo och Eddie Assergård har roligt på lektionen.

 

För att det ska få kallas Science Center så ska verksamheten uppfylla vissa krav från Skolverket. För Ljustadalens del är det avgörande att en viss del av undervisningen kvalitetsstämplas av Technichus, som är ett Science Center som ägs av Härnösands kommun.

Förhoppningen är att man genom att starta tidigt med lustfylld undervisning i de här ämnena, kan bryta den trista trenden att svenska elever högre upp i åldrarna har låg motivation för teknik, fysik, kemi och matematik. Ämnena upplevs helt enkelt för svåra.

img_9568

Mindy Hellberg och Wilma Broman sköter en liten robot.

img_9590

För Ljustadalens skola är detta den tredje framtidssatsningen på bara några år. Först fick skolan en egen idrottsarena och sedan har de estetiska ämnena som dans och slöjd fått ett särskilt lyft.

– Funderingar finns dessutom på att utöka lektionstiden för de naturorienterade ämnena. Det här känns väldigt bra, säger Agneta Stenmark.

Bra såg det verkligen ut att vara för eleverna i första klass också. I sina vita rockar följde de varje instruktion med största inlevelse.

Bra jobbat, heja Ljustadalens skola!

FOTO: KATARINA LÖVGREN

TEXT: ANDERS LÖVGREN

img_9541

Emelie Nordström och Emilia Bjelven utför ett test under överinseende av Sara Söderlind.

Maximilian Bylund och Kajsa Eriksson samarbetar.

Maximilian Bylund och Kajsa Eriksson samarbetar.

img_9587

Anna-Karin Westman, Mittuniversitetet, Sara Söderlind, lärare, Katinka Tiderman, Technichus, Eva Nässén Carlsson, specialpedagog, Jessica Berglund, elevassistent och Sofia Jarl, Technichus, medverkade under lektionen.

img_9523

img_9599

Olle Nilsson, forskningsprojektledare, Mittuniversitetet.

, Taggar: