Bilbolaget lyfter med Tina, Sofie och Emelie

Bilbolaget i Sundsvall ser gärna att fler kvinnor kommer in och jobbar i den traditionellt manliga branschen. Viktiga förebilder i företaget är säljaren Tina, mekanikern Sofie och lackeraren Emelie. Läs om hur de tog steget in i sina yrken.

img_5659

Av Bilbolagets 130 anställda i Sundsvall och Timrå går det att hitta flera kvinnor med administrativa arbetsuppgifter. Ser man till verkstad och försäljning är det däremot tunnsått med tjejer. Företaget ser dock stora vinster med att jämna ut balansen mellan könen och applåderar att flera tjejer de senaste åren fått anställning.

– Vi gillar mångfald och ser hur det blir bättre trivsel och stämning när fler kvinnor kommer in hos oss. Det spelar dessutom stor roll på ett positivt sätt för våra kunder att det finns både kvinnor och män i företaget, säger Bilbolaget Personbilar Sundsvalls vd Ulf Zetterström.

I Bilbolagets lackeringsverkstad träffar vi Emelie Grannas Gulliksson när hon rullar in en Volvo som ska lackeras efter en reparation. Tidigare har hon jobbat inom SJ som tågvärdinna, men när de sade upp folk tänkte hon att det var dags att göra något av sitt intresse för bilar och lackering.

– Jag har alltid tyckt att det verkar vara ett roligt jobb och började prova på att lackera hos en kompis. När jag sedan fick chansen att komma in som lärling för fem år sedan på Bilbolaget kändes det rätt. Och sedan har jag fått chans att utbilda mig inom jobbet, berättar Emelie.

På frågan vad som är bäst med att vara lackerare svarar hon att det är ett hantverk som man kan förkovra sig i hur mycket som helst, samt att hon tycker om att se plåt som lagats bli som ny.

– Det svåraste är nog helt enkelt att hitta den exakta nyansen i färgen eftersom det är så många parametrar som styr resultatet. Men det är också roligt med utmaningen att det inte är enkelt, säger Emelie.

img_5721

img_5724

Sofie Norbäck fick bilintresset från sin pappa och pluggade till personbilsmekaniker på Sundsvalls gymnasium. Att hon fick göra praktik på Bilbolaget gjorde också att hon fick in en fot och det ledde till jobb. Nu är hon personlig servicetekniker för märket Renault.

– Det betyder att jag får en hel del kundkontakt. Jag träffar bilägaren som kommer in i verkstaden och tar reda på så mycket som möjligt om problemet med bilen. Det är viktigt att tänka att jag ska underlätta så mycket som möjligt för kunden att få hjälp, säger Sofie.

Att vara 21 år och tjej i en bilverkstad är inte det mest vanliga. Det händer också att hon märker att en del kunder ser lite förvånade ut, kanske till och med skeptiska ibland. Som om de inte tror att hon klarar att laga en bil.

– Det gör mig inget. Då tänker jag bara att jag ska visa motsatsen. Det jag gillar bäst är lite större reparationer, som till exempel att byta en kamrem vilket är ganska omfattande, säger Sofie.

img_5828

img_5848

Inne i bilhallen jobbar Ford-säljaren Tina Antonsson. Hon arbetade i många år som säljare hos matgrossisten Menigo och kom in på Bilbolaget som av en slump.

– Jag skulle hämta en tjänstebil. När jag var här i bilhallen så dök tanken upp att här skulle jag passa att jobba och det sa jag också till säljaren, berättar Tina.

Bilbolagets försäljningschef tyckte att hon skulle skicka in sitt cv och på den vägen är det. Även om hon jobbat som säljare hela livet, så hade hon ingen erfarenhet av bilförsäljning. Men hon berömmer de internutbildningar som hon genomgått och som gjort henne rustad för att möta bilköpare.

– Bilen och dess funktioner är bara en del av det jag ska kunna. Lika viktigt är att ha koll på själva bilägandet med finansieringslösningar, service och garantier, säger Tina.

Den största utmaningen tycker hon är att hitta nya kunder som inte känner till Ford-modellerna och få dem intresserade.

– Vi jobbar mycket med att få in kunder i butiken så de kan se och upptäcka bilarna. Många kunder i dag tittar på nätet och har rätt mycket klart för sig när de kommer hit. Det finns fördelar med det också. Men helt klart har jobbet förändrats från att en bilköpare förr kom på många besök, tittade, provade och funderade, till att det nu går snabbare, säger Tina.

img_5759

img_5774

När Heja Sundsvall lämnar Bilbolaget är alla tre fullt upptagna med arbete. En till Volvo ska lackeras av Emelie, en Renault ska få helservice av Sofie och en lång rad kunder ska kontaktas på telefon av Tina.

Heja tjejerna på Bilbolaget!

TEXT: ANDERS LÖVGREN

FOTO: KATARINA LÖVGREN

, Taggar: